Pumpun Hammashihna

2,5tdi moottoreiden jakajapumppu pyörii hammashihnakäytöllä kytkinkopan päällä ja veto tulee nokka-akselin takapäästä. AXL moottorissa on hihnalla kiristinrulla, sekä ajoitusrulla. Muilla moottorikoodeilla on myös erilaisia ratkasuja pumpun hihnakäytön rakenteessa.

Hihnan vaihtoväli on käsittääkseni sama kun jakopäällä eli 90 tkm. Mutta tämän hihnan ja rullien kesto on vaihteleva ja jotkut uusii hihnan jo 60 tkm ajon jälkeen. Tämän yksilön hihnakiristin hajosi viimeeksi ennen kun kerkesin vaihtaa uusia osia, joten minäkin siirryin 60 tkm huoltoväliin.

Keula ekaa kertaa ikinä huoltoasentoon sen mitä mahtu kääntymään lisävalojen takia.

Suojamuovi irti hihnakäytön päältä ja tussimerkit nokalle, sekä pumpulle.

Uudet osat

Vanha hihna ja kiristin pois paikaltaan. Koitin tussilla vähän merkata ajotusrullan piikin kohtaa. Jonkunlaisen merkin sain ja sen perusteella kiristin uuden mahollisimman lähelle vanhan rullan kohtaa.

Ajoitus muuttuu aikasemmaksi kun ajoitusrullan osoitin siirtyy autoon nähden taaksepäin.

Alapuolelta tussimerkki kohalleen ja uutta hihnaa paikalleen.

Ajotuksen tarkastus VCDS:llä vaatii 80 asteen moottorilämmön.

Ekalla tarkistuksella ajotus oli 38. Tähtäin on 50 asteessa, joten osui ajotusrulla aika kivasti kohilleen silmämääräsesti. Toisella säädöllä jäi vielä piirun vajaaksi, mutta kolmannella alalaitaan tuli haluttu teksti. ”Dead on!”




Kopat paikalleen ja kovaa ajoa taas seuraavat 60 000km! 🙂

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s