The Reissu X

8:n yön reissu itä rajan tuntumassa 4:n hengen jätkä porukalla. Kaksi autoa, yksi teltta, sauna ja polttopuuta.

Lauantaina odottelin Tuomaksen pääsevän töistä. Mätin kamat autoon hyvissä ajoin, hommasin uuden kaasupullon ja kävin tekemässä ruokaostokset.




Kattelin Simolantien nesteen pihassa Juppe Puputtia kännykästä.

Iski pakottava tarve päästä käymään virralla varren jossain, mihin nyt vain sattu pääsemään ilman ylimääräsiä tuijotteluja. Ja sisätiloihin ei moisen asian takia jaksanu lähtee vääntäytymään.

Kekkasin loistavan paikan erään paikallisen autokauppiaan parkkipaikalta. Kurvasin autorivistön ja lumipenkan väliin, kipitin autoni taakse lyhtypylvään eteen, tempasin housut levälleen ja kallistin päätä taaksepäin. Siinä kohtaa kun silmät aukesi, repesin nauramaan ja vedin housut takasin kiinni samantien. Tolpassa tuijotti valvontakamera suoraan minua silmiin. Siirryimpä eteenpäin ja löysin lopulta paikan toimittaa asiani.

Tuomaksen hain kyytiin ja siirryttiin Kuutostielle. Joutsenosta oli loput juipelot lähteneet ajelemaan jo tuntia aiemmin. Määränpäänä oli ekalle illalle Sammakkolahti, Joensuu.

Päästiin perille.

Sitten jääsaha ja kaira laulamaan. Tarvitsi tehdä avanto.

Jäätä olikin sitten kairan terän verran. Vettäkin oli sen verran jään alla että tehtiin varuiksi porras avannon reunaan jos epäilyttäisi humpsahtavansa jään alle uintireissulla, voi vaikkapa istuutua vain avannon reunalle.

Reikä kun oli valmis, huomasin että pohjassa loistaa joku otsavaloa vasten. Koirakielto kyltti. Ja sattui vielä suoraan meiän avannon kohtaan. Tonkastiimpa jäälle se pois vesiä pilaamasta.

Hikimaja alkoi lämmetä.

Sauna sijoittui järven jäälle. Kiuas rötkötti jalkojen varassa, jotka alkoi pikkuhiljaa upota jäähän ja kiuas alkoi kallistella uhkaavasti. Lämmintä vettä lämmitettiin kaasuliedellä, mutta aikaa ja kaasua meni sen verran että oli viimenen kerta.

Annettiin saunan lämmetä ja vetäydyttiin Antin residenssiin katsomaan leffaa nimelta Siivoton juttu.

Aamulla pillit pussiin ja lähettiin valumaan kohti Suomi neidon itäisintä pistettä.
Matkalta löytyi Salpalinja nähtävyyksiä.

Sekä Suomen runsain tykkikokoelma. Yksi oli kokenut kovia.

Päästiin Itäpisteen tien päähän. Tietä ei ollu aurattu. Edessä oli 2,5km jalkapatikka hangessa pettävällä polulla. Valtava hiki tuli, mutta päästiin perille ja poiskin.

Lähettiin vielä tuon lenkin jälkeen kurvailemaan kohti Ruunaankoskia. Ensin Lieksaan kauppaan. Antilla ja Miikalla loppu syömiset kesken. Tölkistä hajosi valokatkasija taas kerran ja virtalukon pohja alkoi temppuilla myös.

Aamulla heräiltiin Ruunaan kulmilla. Lähettiin aamulenkille Siikakoskelle.

Sieltä ankanmarssia takas autoille ja eteenpäin.
Juipelot Neitikoskella.

Haapavitjallekin oltiin menossa, mutta olisi tullu taas noin vitosen lenkki jalkasin auraamattoman tien takia ja eilisen umpihanki köpöttelyn takia, jätettiin tuo paikka muhimaan seuraavaan kertaan.

Lieksaan tankkaamaan ja kohti Vuonislahtea. Oikastiin Pielisen yli jäätietä pitkin takasin isolle tielle.

Ukko-Kolin rinteet.

Saatiin aiemmin jymyidea, notta lähetään Oulangalle. Nyt siis kurssi kohti Kuusamoa.
Kuinka ollakkaan, sattui Vuokattiin vievä tie matkan varrelle. Käännyttiin sinne. Tovi zoomailtiin maisemia ja minä lähin vielä viimeselle tunnille rinteeseen. Ei tarvinnu jonotella hissiin.

Sitten ettimään yöpaikkaa. Oli tarkotus ajaa Lentuankoskelle, mutta tuntui matka kovin pitkälle, joten päädyttiin Oulujärven rannalle Mieslahteen.

Miika värkkäili itelleen lumiluolan.

Sauna lämpöseksi taas ennen nukkumaan menoa. Jäätä oli jälleen kairan verran.

Tuntu olevan tavattoman vaikeeta saada lämmintä kylpyvettä, kun vesipataakaan ei kiukaassa ollu. Kokeiltiin lämmittää ämpärillistä kiukaan päällä, mutta pohja alkoi vuotaa prässireunan välistä. Tiivisteliima lähti kävelemään.
Oltiin siis tilanteessa jossa molemmat ämpärit vuotaa, eli kohta ei ole enää edes löylyvettä.

Lorautettiin kiukaan kantamiseen tarkoitettuun punaiseen muovipaljuun vedet jos ne pysyisi siellä. Lorina oli kahta kauheempi, pohjassa oli 8mm reikä vedenpoistoa varten. Antti yritti painella ämpärien pohjien prässireunoja lyttyyn, jos ne alkais pitää edes vähän paremmin. Ja alkoihan ne.

Aamulla taas pillit pussiin ja matka jatkui kohti Kuusamoa.

Matkalla pysähdyttiin vähän ennen Aittokosken patoa joen viereen.

Tuolta ajeltiin piiru eteenpäin ja saavuttiin Variskönkäälle. Köngäs oli niin jäässä, että nippanappa kuuli veden liikkuvan jään alla. Täytyy käydä sulanmaan aikaan uudelleen joskus.

Oli määrä mennä tekemään ruokaa Hiljaisen kansan parkkipaikalle. Sekin oli umpihangessa. Jatkettiin seuraavalle levikkeelle siis.

Kanasoosit tulille kera valkosipulin ja inkiväärin.

Käytiin Kuusamossa tankkaamassa ja jatkettiin vielä tovi eteenpäin. Tuleva ilta vietettiin Juumassa.
Tänään ei jaksanu saunoa. Istuttiin iltaa Antin residenssissä taas ja töllössä pyöri Modernit miehet maratooni.

Aamulla odotti karvas yllätys. Antin autossa sammu lämmitin. Pikadiagnoosin jälkeen oli selvää, että eilen tankattu diesel oli jäätyny.
Lämmiteltiin tankilta lähtevä putki minun autossa sulaksi, Antti vaihtoi vielä polttoainesuodattimen kun sattu olee vaihtosuodin mukana, lämmitettiin tankkia ja moottoria kaasuliedellä.
Kolmen tunnin työskentelyn jälkeen moottori pärähti käyntiin.

Pakkasta oli aamulla -8 ja illalla nukkumaan käydessä -12. Minun tankissa oli reilu puolet tuota samaa tavaraa ja meillä ei ongelmia ollu. Antilla täys tankki. Mikä lie vesilasti ollu.

Noh, siitä selvittiin ja lähettiin steppailemaan Oulangalle! Myllykoski ja Jyrävä kohteena.

Autolle päästyä hilpastiin Rukalle kauppaan. Sain idiksen. Haluan kuvia Myllykoskelta pimeellä. Tuumasta toimeen siis.
Etittiin leiripaikka jo valmiiksi ja lähettiin steppailemaan pimeään metsään.

Myöhäinen sininen hetki jääpyörteen luona.

Miika keksi, että tulisi hieno kuva jos joku kävelisi otsavalon kanssa riippusillan yli. Jämäkkä idea.

Haaleat revontuletkin sattu vahingossa kuvaan.

Kurvattiin Juumaan leiriin lenkin jälkeen.

Tuli todella kylmä yö. Pystytettiin sauna, johon kukaan ei lopulta menny kun huomattiin että autot ei lämpiä oikeen enää kun oli liki -20 pakkasta..
Minulla juuri ennen reissua väkerretty katon eristys tuntui toimivan, mutta ikkunat hohkasi niin rajusti kylmää että sisälämpötila pysyi vaivoin +10 asteessa verho virityksistä huolimatta. Täytyy seuraaville pakkasille kehittää ikkunoihin laput ja mahdollisesti vuorata vielä toinen kerros kattoonkin. Naapurissa sisälämpö näytti ohjaamon luona +2. Planarin ohjelmistossa oli jotain häikkää mutta ukot sai sen kuitenkin toimimaan myöhemmin.

Hakattiin kirveellä reikä järveen kun jää oli teräsjäätä pinnasta asti. Tylsä kaira ei oikeen purrut siihen. Ja lumipenkat vaikutti siltä että tuolla ei olla juuri plussa kelejä nähty ensilumen jälkeen. Pelkkää puuteri höttöä maahan asti.

Aamulla heräiltiin vaivoin yön aikana lämminneistä autoista ulos ja todettiin, että lähetään menee täältä.



Suunta kohti Oulujärveä.

Iski järkyttävä lumimyrsky ja antilla ei pelannu pyyhkijät virtalukonpohjan takia.
Käytiin ettimässä Kuusamossa autotarvike liikkeistä osaa turhaan. Sillä aikaa pyry olikin loppunu.
Pidettiin ruokapaussi Iso-Syötteellä. Hermo palo kaasuhellan kanssa kun säilytin sitä Antin perävaunussa kokonsa takia. Se oli alimmaisena vaunussa ja lunta päällä reilusti pressusta huolimatta. Sain tongittua ulos sen sieltä ja raahasin autoon. Huomasin että toinen suutin puuttuu. Liekki ei syttyny vaan läpätti vaan. Tongin vaunun uuelleen läpi ja ei näy missään.. Paiskasin lieden takasin kärryyn ja söin jämä ruuat pois.

Jatkettiin matkaa ja päädyttiin Hepokönkäälle. Varmasti kesällä tosi upee metsä ja putous.

Antille oli Oulusta tulossa varaosa lähetys harrastajalta Oulujärvelle. Mietittiin leiripaikkaa ja päädyttiin Rokuan kansallispuiston laitamille.

Sauna lämpiämään. Ahh.
Ja mikä hienointa, löysin kaasulieden suuttimenkin. Oli värissy lieden sisälle jumiin. Sain ruuat tehtyä.
Hyvä ruoka, parempi mieli.

Metsän pohjalla

Pestiin tukka, kainalot ja laitteistot nipinnapin sulalla purovedellä. Huuto kuului varmaan Ouluun saakka..

Ilta päätökseen makkaratulilla kodassa. Tässä kohtaa viikkoa alkoi reissu tuntua todella onnistuneelta.

Aamulla saatiin varaosalähetys ja lähdettiin tutustumaan Manamansaloon läpiajon merkeissä.

Hyvännäkösiä paikkoja oli taas kesää varten.

Matka jatkui kohti Konneveden Neiturin kanavaa.

Lieviä vastoinkäymisiä taas naapurileirissä. Tieltä pois kääntyneen auton jälkeen jälkeen Antilla jäi kaasupoljin pohjaan ja kierrokset putosi tyhjäkäynnille. Kaasuvaijeri poikki edestä.

Matka jatkui käsikaasulla seuraavalle huoltoasemalle, jossa syntyi patentti ratkasu kaasuvaijerin ehjäämiseksi.

Päästiin perille. Tänään luvassa loput Modernit miehet ja vähän Kyllä isä osaa:ta.

Viimenen ilta vietettiin Savitaipaleella Lepänkannossa. Yksi auto ja vaunu liittyi mukaan.

Yritettiin luovia jäitä pitkin keskustasta Lepänkantoon, mutta näytti sen verran hazardille että jäi menemättä.

Lepänkannossa yritettiin päästä jäälle tekemään leiri, mutta oli jäät tehny niin ison röykkiön rantaan ettei päässy meidän kalustolla sen yli.
Pohdittiin että hakataanko pienellä pistosahalla jääröykkiö matalaksi. Kuinka ollakkaan samalla hetkellä paikalle ilmesty traktori joka runttasi samaa röykkiötä. Vaan ei saanu traktorikaan sitä matalaksi. Lahjottiin mies auraamaan meille ura vakipaikalle nuotiopaikan viereen ja tyydyttiin siihen.

Kävin luistin radalla Kuolimon jäällä luistelemassa 5,4km lenkin ja sitten saunaan ja illan istuntaa.

Aamulla pillit pussiin viimestä kertaa, ABCille pöntön tyhjennykseen ja sitten kotiin kamojen purku autosta.


Sen pituinen Se




Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s