Takalasin vaihto



Miehikkälän reissulla lensi kivi omista takarenkaista koukussa olleen paljun kautta takalasiin. Mojova ääni lähti.

Etittiin hetki että mikä räjähti, kunnes älyttiin että takalasi ritisee jatkuvasti ja siitä ei näe enää läpi.

Ensimmäinen jobi oli irrottaa varaosa autosta uusi lasi ehjänä.

Mattopuukko viuhumaan.

Kulmat oli hankalimmat ja jotenkin myös tiukimman tuntusimmat saada veisteltyä auki.
Eka kulma kun oli auki, sai ruuvaria jo lasin väliin pönkäämään.
Parin tunnin irrotustalkoista yli tunti meni ensimmäiseen kulmaan ja sivuun. Alkuun kun sai, loppuun ei menny enää kun vartti.

Sitten liimajämien poisto. Nuo lähti hyvinkin helposti kun liima ei ollu enää puristuksissa.

Vanha lasi olikin jo räsähtänyt raolleen alalaidasta. Korkea aika vaihtaa siis!

Jalkapohjilla painelemalla vanha irti.

Pelkkä mytty jäi jälelle.

Sitten mattopuukolla koristelista ja lasin reuna irti. Lähti taas aika kivasti kun painetta ei ollu liimassa.

Ruostevauriot kuntoon samalla.

Sitten luukku irti ja liiman tursotus.

Suht hienosti saatiin koristelistakin paikalleen.



Ja kaikkea tätä seurasi jumalaton show.

Olin jostain syystä valinnu liiman väärin. Butyyliä. Jum**auta…
Liima ei siis kuivunu ensinkään vuorokauden odottelunkaan jälkeen. Eikä sen kuulunukkaan kuivua…
Lasi nousi paikaltaan sormineen nostamalla. Liimapinnat oli niin räässä ettei mitään järkeä. Yksi ilta putsailtiin pintoja. Lopulta otettiin luukku irti uudelleen ja raahattiin autokyydillä se muualle lämminvesipainepesurin luo. Sillä suihkimalla liimat pikkuhiljaa lähti pois.

Koristelista oli ostettava uusi. Seuraavana päivänä saatiin lasi paikalleen oikeella liimalla. Lasi suorastaan imeyty paikalleen. Koristelistan kanssa oli tämän jälkeen pieniä vaikeuksia kun lasi oli kunnolla syvällä paikallaan. Mutta saatiin suht siististi taiteltua listan huuli lasin ja luukun reunan väliin.

Jälkimmäinen liima siis Sika 221.

Loppu

Jätä kommentti