Moniurahihnan kiristimen jousielementin vaihto

Sitkuttava hihna on kyrsinyt jo pitkään.
Joskus tovi sitten herkistin kiristimen varren, kun oli jumiutunut läpivientiinsä, mutta se korjaus ei kauaa iloa tuonut ja hihna alkoi sitkuttaa taas tyhjäkäynnillä.

Sattui sopivan tylsä sunnuntai päivä ja ajattelin vihdoin vaihtaa kiristimen jousielementin.

Hihnoja olen vaihellu jo useamman 100 000km matkalla. Laturi kun lataa käynnistysakun lisäksi 230ah hupiakkua, hihna kuluu nopeammin ja pienempi kuluma kuin normaalisti aiheuttaa jo vinkunaa, kun kitka loppuu kesken.

Viimekertasen hihnavaihdon jälkeen äänet ei hävinny. Kiristimen varren herkistyksen jälkeen oli paljon parempi, mutta sitkutus alkoi muutaman kuukauden päästä uuelleen, aika vaihtaa kiristimen jousielementti uuteen. Liekkö ikinää vaihettu ja kilometrejä taulussa 520 000km.

Heti alkuun muutama muistiinpano hihnakäytöstä:

-Hihna: 6pk 1750
-Kiristinrulla: halkasija uran päältä 75mm, reunan päältä 80mm, leveys 26mm
Välirulla: halkasija 90mm, leveys 25mm
Jousielementin osanumero: 028 903 315 R



Homma alkoi yläpuolisten rojujen purkamisella. Raitisilmasuodatin kotelo, pissapojansäiliön täyttötorvi, imutorvi, letkukiinnikkeet kiristimen lohkosta ja moottorin jakopään puoleinen kannatin. Tässä kohtaa luonnollisesti tunkki öljypohjan alle.

Alapuolelta hihna pois, taittorulla pois ja kiristin lohkon kolme 16mm kannalla olevaa pulttia auki.

Seuraava rupeama oli saada muljautettua koko kiristin palikka ylös konehuoneesta moottorin ja moottorin kannake tornin välistä. Lopulta onnistui kun aikansa vemppaili konetta tunkin kanssa ylös ja alas.

Palikka ruuvipenkkiin ja atomeiksi. Uusi kiristin osa oli muutoin samanlainen kun vanha, mutta huomattavasti matalampi. Mittasin tönärillä että kiristimen varsi uppoaa saman verran uuden sisään kun vanhassakin.

Seuraavaksi varren putsaus ja läpiviennin huolellinen rasvaus, ei ollu tällä kertaa purettaessakaan millään lailla jumissa mutta uuden rasvauksen jälkeen liikkui kuin unelma.

Palikka nippuun ja vielä varmistus tässävaiheessa että uusi kiristin varmasti kiristää samaan suuntaan kuin vanha.

Uuden jousi elementin ollessa huomattavasti vanhaa matalampi, palikka muljahti ongelmitta paikalleen.

Rojut takasin paikoilleen konehuoneeseen käänteisessä järjestyksessä purkuun nähden ja käyntiin.
Mojova vinkuna lähti startin jälkeen laturin kohdalta, mutta kun pitoa löytyi, sitkutus oli tiessään. Huomenna vielä uusi vetreä hihna kaupasta jos ulinakin häviäisi sitten.



Edit: Ei hävinny vinkuna. Selvittelin asiaa ja lopputulema oli se että jousielementin leveydellä on merkitystä jousikireyden kanssa. Eli tuo kapea ei vaan riitä tälle hihnakäytölle. Tilasin leveämmän tilalle, joka vastaa leveydeltään vanhaa. Nyt on hihna niin kireällä, että ei meinaa jaksaa kiristintä kääntää löysälle. Mahtista.

Kuvassa kapeampi ja leveempi lootineen. Valmistaja Febi.

Jätä kommentti